Справочна дейност
Специализираните софтуерни компоненти предоставят възможности за реализация на справочна и статистическа дейност върху данни от автоматизирана информационна система.
Повече за системата
Автоматизирана информационна система
Функционални възможности на системата
Справочна дейност
- Функционални възможности на системата
- Справочна дейност
- Статистически разпределения на данните
- Търсене на информация
-
Специализираните софтуерни компоненти предоставят възможности за реализация на справочна и статистическа дейност върху данни от автоматизирана информационна система. Те са изградени чрез използване на среда за разработка със следните характеристики:
- Платформа за програмиране – JAVA 1.8, JSF 2.2;
- СУБД – всички бази данни от релационен тип, отговарящи на SQL ANSI стандарта;
- Средства за работа с базата данни – JPA.
Информационният модел на системата трябва да е обектно ориентиран. Чрез него се представят бизнес-обектите на АИС и отношенията, които възникват между тях, в термините на обекти, връзките между тях и настъпили събития.
Компонентите могат да се ползват при началната разработка на АИС или да се имлантират в готова обектноориентирана система. Това прави разработката на приложни системи по-бърза и по-надеждна.
За работата на компонентите за справки и статистика е необходимо да се опишат всички обекти и събития на системата с всички техни атрибути, структури от атрибути и връзки между обекти и събития, по които ще се извършва търсене или статистическо разпределение. Това става еднократно чрез специализиран компонент за параметрично описание на информационен модел на системата.
Справочната дейност в АИС се заявява и изпълнява на база на описанието на обектите, връзките между тях и събитията, дефинирани в информационния модел на АИС. Метаописанието на обектната среда, съдържащо се в информационния модел, се предоставя на заявяващия справка и той изгражда дърво на своята заявка. Избира елементи, които да се изведат в резултата и въвежда условия, на които да отговарят обектите, включени в извадката.
На база на описанието на физическото представяне на елементите на информационния модел се генерира sql-заявка за съответна СУБД, справката се изпълнява и се визуализира резултата. Резултатът може да бъде експортиран в различни файлови формати с цел разпечатване, допълнително форматиране или предоставяне като електронен документ.
Процесът за заявяване и изпълнение на една справка, чрез параметричната справочна дейност в АИС, преминава през следните стъпки:
1. Заявяване на справката
- Избор на обект на справката и свързани с него обекти и събития;
- Задаване на условия за търсене – за всеки от атрибутите, в зависимост от типа му може да конструира условие чрез използване на различни оператори за сравнение: =, >, <, <=, >=, between, is null, not, like;
- Дефиниране на съдържанието на резултата;
- Запазване на условието за последващо изпълнение.
2. Изпълнение на справката
- Генериране на SQL оператор за изпълнение в базата и извличане на данните;
- Изпълнение на генерираната заявка и формиране на резултат.
3. Представяне на резултата
- След намиране на релевантни обекти, на екрана се представят първите N обекта за разглеждане;
- Таблицата с релевантни обекти се представя в странициран вид;
- Може да се сортира по всяка колона от таблицата;
- Полученият резултат може да се изведе в електронен файл във формати .pdf,.xls, .csv;
- Полученият резултат може да се разпечата;
Статистически справки се заявяват и изпълняват на базата на описанието на обектите, събитията и връзките между тях, дефинирани в информационния модел на АИС. За целта се дефинира структурата на статистическа таблица, която да се попълни при изпълнение на статистическа справка.
Процесът на заявяване и изпълнение на статистическа справка преминава през следните стъпки:
1. Дефиниране на структурата на статистическа таблица
- Въвеждане на име и описание на статистическа таблица;
- Избор на обекта, който подлежи на статистическо разпределение;
- Избор на функция за агрегиране (брой/сума/средно аритметично);
- Създаване на дефиниция на статистическа таблица:
- Избор на атрибутите, които участват в антетката на таблицата;
- Избор на атрибутите, които участват в лявата част на таблицата;
- Задаване на условията за сумиране по хоризонтал и вертикал;
- Задаване на изискване за намиране на процентно отношение;
- Определяне на изискванията за ниво на агрегиране на дата (до ден/месец/година/месец и година), ако в дименсиите на таблицата има избрани времеви атрибути;
- Определяне на изискванията за ниво, до което да се агрегира йерархична класификация, ако в дименсиите на таблицата има избрани класификационни атрибути.
- Запомняне на дефиницията на таблицата.
2. Определяне на извадката на статистическото разпределение на данните
- Задаване на условия за селектиране на извадката от данни, върху които ще се изпълни статистическото разпределение – за всеки от атрибутите, в зависимост от типа му може да конструира условие чрез използване на различни оператори за сравнение: =, >, <, <=, >=, between, is null, not, like;
- Определяне дали в клетките с данни да се изчислява процент от общото и до кой знак да се закръгли стойността му;
- Запазване на условието за последващо изпълнение.
3. Генериране на статистическото разпределение на данните
- Генериране на SQL оператор за изпълнение в базата и извличане на данните на извадката;
- Изпълнение на генерираната заявка;
- Агрегиране на данните, изчисляване на заявените стойности за процент и сумиране;
- Формиране на обект с резултата от статистическото разпределение.
4. Представяне на резултат
- Извеждане на статистическата таблица с резултата на екрана;
- Полученият резултат може да се изведе в електронен файл във формати .pdf,.xls, .csv;
- Полученият резултат може да се разпечата;
- Полученият резултат може да се представи като графика.
Универсални справки за обект в множество АИС се изпълняват от Интегратора на справки. Функциите на Интегратора са:
- Описание на интегриран модел;
- Изпълнение на интегрирани справки.
За всяка АИС, в която ще се заявява справка за обект, се описва нейния информационен модел на АИС. Отделно се описва информационния модел на Интегратора, в който се включва описаниете на обекти, с техните структури и атрибути, по които ще се търси интегриране на данни от различни системи. Описаните обекти в модела на Интегратора могат да принадлежат на всички АИС или на част от тях.
В модела на Интегратора, освен описание на данните, по които ще се търси, се поддържа съответствие на информацията от модела на Интегратора спрямо информацията за съответните обекти и атрибути във всяка от системите, в които ще се търси:
- обектите на всяка АИС с обекта на Интегратора;
- атрибути на обектите на всяка от АИС с атрибути на съответния обект на Интегратора, като за класификационните атрибути се дефинира и логически списък за прекодиране на стойностите;
- структура на обектите на всяка АИС със структура на съответния обект на Интегратора;
- атрибути на структурата на всяка АИС с атрибути на съответната структура на Интегратора, като за класификационните атрибути се дефинира и логически списък за прекодиране на стойностите.
Заявяването на интегрирана универсална справка се извършва на база на описанието на обекта в модела на Интегратора.
Процесът на заявяване и изпълнение на една интегрирана справка, чрез параметричната справочна дейност в регистъра, преминава през следните стъпки:
1. Заявяване на интегрирана справка
- Избор на обект на справката и свързани с него структури;
- Задаване на условия за търсене – за всеки от атрибутите, в зависимост от типа му може да конструира условие чрез използване на различни оператори за сравнение: =, >, <, <=, >=, between, is null, not, like;
- Дефиниране на съдържанието на резултата;
- Запазване на условието за последващо изпълнение;
- Избор на системите, в които да се изпълни справката.
2. Изпълнение на справка
- Трансформиране на заявката за интегрирана справка от модела на Интегратора в модела на всяка отделна АИС, в която трябва да се изпълни справката, на база на асоциираните обекти, структури и атрибути в модела на съответната АИС;
- Прекодиране на класификационните стойности от значения от класификации на Интегратора в значения от класификации на съответната АИС;
- Генериране на SQL оператор за изпълнение в базата данни на съответната АИС;
- Изпълнение на генерираната заявка и извличане на броя обекти, отговарящи на зададените условия.
3. Представяне на резултат
- Извеждане на брой намерени обекти, отговарящи на зададените условия във всяка от АИС;
- Разглеждане на резултата във всяка АИС;
- Таблицата с релевантни обекти се представя в странициран вид;
- Може да се сортира по всяка колона от таблицата;
- Полученият резултат може да се изведе в електронен файл във формати .pdf,.xls, .csv;
- Полученият резултат може да се разпечата.
Статистически разпределения на данните
Търсене на информация
Защита на данните:
Осигурява се чрез регламентиране на достъпа до дейностите на системата и до съхраняваните в нея данни, след контрол на потребителски имена и пароли на лицата, оторизирани за работа с нея.
Системата извършва самоконтрол на своята база данни, както и автоматизирано подпомагане на откриването и отстраняването на възможни нейни нарушения.
Платформена независимост:
При уеб базирана версия системата има възможности за работа под управлението на различни операционни системи – като Linux/Unix базирани, Windows базирани – Windows 10, Windows 8, Windows 7 и др.; както и с различни Системи за управление на бази данни – като Oracle, IBM-Informix, Sybase, MS SQL Server и др., отговарящи на SQL ANSI стандарта.
При версия клиент-сървър системата има възможности за работа под управлението на различни Windows базирани операционни системи – Windows 10, Windows 8, Windows 7 и др.; както и с различни системи за управление на бази данни –Oracle, Informix, Sybase, MS SQL Server и др., отговарящи на SQL ANSI стандарта.
Нашите клиенти
Основни потребители
Система „Справочна дейност” е част от АИС „е-Документооборот 2022“, която е внедрена в:
НСИ
- Морска администрация
- НАПОО
- КОЦ-Бургас
- Топлофикация –Перник
- СУ “Любен Каравелов“ – Варна
- Столична библиотека и др.